Ladefart: Renault Zoe Z.E 50 Lading på hurtiglader fra 10% til 99%

Med Renault Zoe Z.E 50 kan du lade bilen på hurtigladere. Hurtigladere som har CCS kontakt (DC strøm).

Først bør du kjøre ned til 10%, men som oftest 15% før du lader. All ladefart med utgangspunkt på 10% gir meget god ladefart, men ikke gjør som andre anbefaler deg å kjøre ned til 0%, der er ikke kult å være plutselig tom for strøm selv om bilen skulle rapportere at du har mer rekkevidde igjen.

Ladetabellen:
SoC = Batteri %
Range = Estimert rekkevidde
Time = Tid i minutter og sekunder
kWh = Samme som kWt
kW charger = Ladefart i kW
Avg kW = Snitt ladefart i kW fra start

10% på bilen estimerte 42 km mer å kjøre. Men du bør ikke gå under 10% med mindre du faktisk behøver det.

Som du kan se når bilen er koblet til laderen for å lade så sier den etter 14 sekunder at laderen gir 43,2 kW som effekt.


Ved 11% så forteller bilen deg at den vil bruke 1 time og 15 minutter å lade til 100%. Men denne tiden varierer og kan ikke helt stoles på.

Nå har bilen stått og ladet i 7 minutter og 23 sekunder. Det er blitt levert 5,39 kWh fra laderen på denne tiden. Ladeeffekten laderen gir er 44,7 kW


Nå har bilen stått og ladet i 12 minutter og 51 sekunder. Det er blitt levert 9,47 kWh med strøm. Ladeeffekten gikk litt opp nå til 45,1 kWVi tok dessverre ikke bilde ved 40%, men 50%, da ser man at ladefarten har gått ned.
Ladingen har vart i 26 minutter og 22 sekunder. Energimengde: 18,58 kWh. Ladefart fra laderen er nå på 36,9 kW

På halv batteri som er 50% så estimerer bilen at det tar 55 minutter å fullade og at rekkevidden er 177 km som estimert rekkevidde.

På 60% etter 35 minutter og 9 sekunder, så har laderen levert ut 23,83 kWh. Og ladeeffekten er nå nede i 33,9 kW

Bilen estimerer 45 minutter til full ladet, og rekkevidde på 213 km ved 60%

Bilen har nå stått i 43 minutter og 26 sekunder. Fått 28,16 kWh fra laderen. Og nå er ladefarten kun på 30 kW

Bilen rapporterer på 71% rekkevidde på 251 km, og estimert tid for full lading er 35 minutter.

Bilen har stått 52 minutter og 29 sekunder. Energi som er blitt levert er 32,42 kWh. Og ladeeffekten er nå nede i 25,1 kW. Nå er ladefarten nesten like rask som å velge AC lader som leverer 22 kW.

Estimert tid for å være ferdig ladet 30 minutter. Og rekkevidde på 280 km som estimert ved 80%

Men vi er gale og vil prøve tilnærmet full lading på en hurtiglader. Husk at det er dyrt å stå lenge på en hurtiglader om den tar minuttprising. Så det er billigere å lade til 70% og lade resten på en 22 kW AC lader. Men på 90% som er nå blitt ladet til så har man stått i 1 time og 3 minutter, og fått 37,03 kWh. Effekten fra laderen er kun på 24,4 kW.

Estimert tid for å være ferdig er nå på 20 minutter og 315 km rekkevidde som estimert ved 90%.

Nesten ferdig nå, men vi ga oss etter 1 time og 21 minutter da ladeeffekten kun er på 10,7 kW. Det er blitt levert 42,63 kWh.

Tiden for å vise når den er ferdig forsvinnre faktisk på 99%. Det tar for lang tid å lade den siste prosenten.

Konklusjon:
Det er bedre å lade til 40-50% og lade ofere enn å stå stille på en hurtiglader over lengre tid hvor man i tillegg får dårlig ladefart.